Význam vizitek ve 21. století
Vizitka nebo navštívenka?
Zatímco vizitky mají běžný rozměr od 4 x 7,5 cm (lze použít i větší formát, kdy svislá hrana může mít rozměr až 5,5 cm a vodorovná až 9,5 cm, nebo takzvaný EURO formát s rozměry 8,5 x 5,4 cm), navštívenky bývají zpravidla větší, vytisknuté na lepším papíře a jsou určené pro společenský styk. To znamená, že na navštívence většinou najdeme pouze jméno jednotlivce nebo manželského páru a volný prostor pak vyplňují další informace, které se liší podle uvážení a také podle toho, pro koho bude ve finále navštívenka určena. Ne vždy je nutné uvádět svou adresu nebo telefonní číslo, když s dotyčným prozatím hodláte komunikovat například po e-mailu.
Vizitky a navštívenky se liší i svým posláním. Navštívenky mají za úkol kromě zprostředkování kontaktu ještě předat krátký vzkaz. Může jít o poděkování za dobře odvedenou práci, přání k narozeninám, výročí a dalším důležitým životním okamžikům nebo o kompliment či výraz úcty. Navštívenky jsou velmi oblíbeným doplňkem ke kyticím a dalším dárkům, kterými chce dotyčný udělat radost například svému obchodnímu partnerovi. Dalším využitím navštívenky je její zaslání takzvaně „pour memoir“, v tomto případě se jedná o pozvání na večírek, kdy pozvaný obdrží navštívenku s detaily večírku několik dní předem.
Historie vizitek
Nyní už ale zpět k samotným vizitkám. V Evropě se poprvé objevily v 17. století, v Číně však existují záznamy o jejich používání již z 15. století. Oficiálně je však za vynálezce vizitek považován A. A. E. Disdéri, francouzský portrétní fotograf, který se proslavil patentováním nového typu portrétu, který nazval příznačně „carte de visite“.
Význam vizitek v 21. století
Ačkoliv se může zdát, že v dnešní době už vizitky při mnoha způsobech elektronické komunikace ztrácí na významu, opak je pravdou. Vizitky jsou velmi důležité i v 21. století a často představují jedinou možnost, kde klient rychle zjistí Vaše kontaktní údaje. Představte si několikahodinové jednání, na jehož začátku se sice vzájemně představíte, nicméně po úmorném dohadování už ani nevíte, jak se váš protějšek jmenuje. Při rozloučení tak může nastat trapná situace, kterou vyřeší právě výměna vizitek. Ta je již zažitou tradicí, vizitka vám zůstane i pro případný další kontakt a domluvu spolupráce. Navíc z jednání odcházíte s pocitem, že si odnášíte něco hmatatelného. A je jedno, že se jedná o pouhou malou kartičku s kontaktními informacemi.
Vizitka představuje ideální nástroj pro vytvoření prvního dojmu. Je možné, že pokud svému obchodnímu partnerovi dáte pouze jednoduchou černobílou vizitku se základními informacemi (navíc vytištěnou na špatném papíře), budete působit lacině a klient si může případnou spolupráci s vámi dokonce rozmyslet. Univerzální podoba vizitky však neexistuje, je tak velmi těžké někomu poradit, jak má jeho vizitka vypadat. Obecně se doporučuje inspirovat se na internetu, případně si nechat profesionálem navrhnout vizitku, která bude decentně barevná a jednoduchá. Podívejte se do naší nabídky, kde naleznete již hotové vzory vizitek, ze kterých si určitě každý vybere, nebo nám můžete zaslat i svůj vlastní návrh - u jeho tvorby je však potřeba řídit se jistými pravidly.
Stále jsme Vás nepřesvědčili a ptát se proč mít v dnešní době papírové vizitky, když na internetu existuje velké množství služeb, které vám zprostředkují vizitku elektronickou v několika jednoduchých krocích? Důvod je prostý - protože člověk má špatnou paměť a pokud někomu řeknete, ať si váš profil najde na té a té stránce pod tím a tím odkazem, za pět minut si nebude informace přesně pamatovat. Pokud trváte na vizitce, která se snadno propojí s Vaší elektronickou, nechte si na ni vytisknout takzvaný QR kód s vámi vybraným odkazem a základními informacemi. QR kód si příjemce vizitky naskenuje pomocí chytrého mobilního telefonu a na displeji přístroje se mu zobrazí Váš profil. Více o QR kódech si můžete přečíst v našem článku.
I když se často objevují články a názory o vizitkách jako přežitku z minulosti, a že dnes lze každého najít na internetu nebo že elektronická výměna kontaktů je přes technologie jako NFC nebo Bluetooth otázkou pár vteřin, není to tak úplně pravda a zkušení manažeři na vysokých postech s tím mají bohaté zkušenosti. Většina z nich Vám řekne, že na vizitky stále nedá dopustit a preferuje je před výměnou kontaktu formou SMS, Facebooku či jinou elektronickou formou!